theNetherlands
Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.
Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.
Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.
Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:
- Geen onverdraagzaamheid - inclusief racisme, seksisme, validisme, homofobie, transfobie en xenofobie.
- Wees respectvol, juist wanneer je het oneens bent. Iedereen moet zich hier welkom voelen.
- Geen porno.
- Geen reclame/spam.
- Geen illegale content.
Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.
Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.
If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.
For the rest, the rules of our instance of course apply here:
- No bigotry - including racism, sexism, ableism, homophobia, transphobia, or xenophobia.
- Be respectful, especially when disagreeing. Everyone should feel welcome here.
- No porn.
- No Ads / Spamming.
- No illegal content
view the rest of the comments
Ze moeten NS nationaliseren, echt. "Het kan niet omdat we anders verlies zouden maken" 🙄
We moeten juist minder auto's op straat hebben. OV is zo duur in Nederland... 400€ per maand moet je betalen om onbeperkt in Nederland OV te kunnen gebruiken. Dat overtuigd helemaal niemand om meer OV te pakken.
50€/maand? Zeker wel!
Inderdaad. Waarom mogen we geen verlies maken op OV, maar wel op het bouwen en onderhouden van autowegen? En vervolgens betalen we daar een nog hogere prijs voor in millieukosten.
Inderdaad. Het is een publieke service, natuurlijk kost die geld? Ik ga toch ool Niet zeuren dat mn fiets nog niet winstgevend is.
Openbare dienstverlening*, spreek Nederlands! (of een streektaal van hier).
Of algemene aangelegenheid, als je 't zo bekijkt. Maar inderdaad, ik ben het ermee eens.
OV is strikt genomen zelfs dan nog goedkoper, maar niemand die de rekensom doet. Ik rij geen auto, dus wat betreft de energiekosten weet ik het niet zeker.
En dat allemaal voor laten we zeggen, 15 jaar.
Dan kom je uit op 30.000+45.000+800+10.800 = 86.800,-. Ik heb hierbij €50 toegevoegd aan de veiligheidskeuring.
Deel dat door 15, 12, dan krijg je €481,-.
Ter vergelijking, zelfs als je NS Altijd Vrij hebt, kost dat €400 - dat is €80 minder!
Maar, er is meer; er is een samenreisdalkorting van 40% voor 3 medereizigers. Zelfs als die medereizigers NS Altijd Vrij hadden, dan zouden gemiddeld de lasten over iedereen verdeeld €280,- zijn. Stukken goedkoper.
De meesten hebben genoeg aan een Traject Vrij voor hun werk. Of Weekeinde Vrij met dalurenkorting erbij (kost €43,5 p/m).
Als je tussen Amsterdam en Utrecht reist, dan zou je met Traject Vrij €238 besparen op een auto (je betaalt €242,- p/m).
Als je dan toch de fietskosten mee moet rekenen; elektrisch is vaak wat duurder, maar als we uitgaan van:
over de hele periode van 10 jaar, dan betaal je per maand naar boven afgerond ofwel €17 ofwel €9 extra. Dus je bespaart met OV + fiets €221/229 tov. een auto.
Zelfs een elektrische auto, waarvan de aanschafprijs vaak stukken hoger ligt (maar de energiekosten beduidend lager zijn), is duurder af dan OV met fiets. En daarbij komt ook nog dat met OV jij je niet hoeft te concentreren op het verkeer.. en met de fiets je er lichamelijk beter op wordt.
Als je dan gaat vergelijken dan moet je dat middelen natuurlijk ook over de auto doen, dus dan is die €481 / 4 = €121, dus weer flink goedkoper :)
Maar goed, het gaat natuurlijk niet alleen om prijs, dus het is sowieso een vrij theoretische vergelijking.
Het enige probleem is beschikbaarheid, denk ik. Ga eens in een dorpje buiten de randstad wonen. Nou ga in een dorpje in de randstad wonen en kijk hoe lang het duurt eruit te komen en tot een grote stad te reizen. Vergelijk dat met een auto. Met een auto ben je er "zomaar". Mensen waarderen ook hun tijd.
Daarom ben ik voor het nationaliseren en dat OV tot een basisvoorziening wordt. Net als de post, water, riolering, enzoverder. De staat mag niet gewoon zeggen "je woont te ver en alleen, je krijgt niks". Iedereen moet dezelfde basis mogelijkheden, diensten, en comfort hebben. Ook als het voor een persoon of groep duurder is dan voor de andere. We zijn er voor elkaar. Dat is een maatschappij.
Ik heb het niet zo op een te gecentraliseerde staat - decentralisatie is wat ik eerder voorsta. Maar zeker, we kunnen in dat opzicht een voorbeeld nemen aan Zwitserland, waarbij ook kleine dorpen goed bereikbaar zijn.
Wel zijn er wat verschillen. In Zwitserland helpt de aardrijkskunde mee: vanwege de bergen zijn de meeste dorpjes in valleien samengeklonterd. En dan is het logisch om weggetjes aan te leggen die de valleien volgen.
In Nederland heb je vooral middelgrote steden als vlekjes overal (muv. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en dan een hoop dorpjes rondom de middelgrote steden. Je zou aan kunnen moedigen dat mensen zich vanuit de grote vier steden meer evenmatiger over het land verspreiden. Ook met de klimaatverandering in het achterhoofd is dat wel wijs, om alvast meer naar het oosten toe te bouwen.
Bouw bijvoorbeeld meer bij de kleine dorpjes, zie het als een spinnenweb dat van grote stad naar stad naar dorp toe trekt, waar alles met elkaar verbonden is. Je trekt mensen niet naar dorpen toe door niks daar bij te bouwen. Een boodschappenwinkel, apotheek, kliniek, school, wat cafès. Dan ben je al wat verder in het aantrekken van werkgelegenheid.
Je mist de wegenbelasting, onderhoud, evt parkeerkosten (vergunning en kaartjes), evt wegenwacht abo. Als je het echt goed wil doen reken je ook nog afschrijving voor je auto.
Echter: de meeste mensen die een auto kopen, doen dat niet nieuw. Dat wordt of geleased (is ook duur zat) of 2e hands gekocht. 2e hands zit je al gauw veel lager aan de prijs, vooral met een Aygo of Upje o.i.d.. Zakelijke lease kan ook goedkoper uitpakken. Die rekensom gaat dus niet altijd op.
Maar de reden dat men de aanschafprijs nooit meerekend, is omdat degenen die die rekensom maken, vaak al een auto hebben. Dat geld is al weg, en een treinabo komt daar nog bovenop. Ja, je kan je auto weer verkopen, maar niet voor dezelfde prijs (zeker niet als je nieuw gekocht hebt) en bij lease valt er niks te verkopen. Dan doe je de auto niet gauw weer weg.
Verdraaid, ja, die kosten ben ik dan vergeten.
Voor de auto ging ik uit van de nieuwprijs (die prijs ligt op €50.000,- !) en nam dan 60%. Blijkbaar is tweedehands ongeveer de helft van de nieuwprijs. Ik ga het maar eens opnieuw berekenen.
/kleine mopper:
Ik zie tegenwoordig vaak veel gevaarlijke tokkiebakken rondrijden, vooral Dodge Rams uit dat Amerikaanse wingewest (het VK), Jeeps, ofzo. Als ik het me goed herinner zijn die vrijwel allemaal ,zakelijke' leaseauto's om belasting te ontduiken. Ze worden eigenlijk enkel voor eigen doeleinden benut.Ik vind het kul om de afschrijving mee te rekenen, die is alleen van belang als je die wagen wilt verkopen. En afschrijving is niet zonderling voor auto's; dat geldt voor veel spullen. Rekenaars zoals Macbooks, auto's, spellen, enzovoorts.
Ook vind ik dat het raamwerk bij veel mensen vertekend is. Het is niet het treinabonnement dat bovenop de auto komt, maar de (fossiele) auto die de last op reizigers is. Nederland moet van die autoaanbidziekte af, van het aanbidden van grootindustriëlen en hun bondgenoten, zoals Yesilgöz en rechtsradikalen, die geen zier geven om de volksgezondheid. Maar goed.
Achtergrond berekening
Ik ga uit van een afschrijving van 50%. Dus een auto van €50.000, die is dan €25.000,- waard.
Bij onderhoud ga ik uit van €600 per jaar, kleine en grote beurten.
Parkeerkosten... op ,eigen' terrein betaal je niet echt wat, maar laat ik het op €300 per jaar stellen. Meerdere uren per week in de grote stad.
Wegenwacht is circa €75-150. Ik ga uit van €130 per jaar.
De wegenbelasting kan flink verschillen, zie ik, dus ik ga voor het gemak gewoon uit van €4,17 p/m per 100 kg, en een wagengewicht van 1200 kg. Dan kom je uit op ongeveer €600 per jaar. Binnenkort heb je de rijheffing ipv. wegbelasting, maar voor het gemak houd ik het even hetzelfde.
Niet-aanschafkosten zijn dus €2.400 p/jr. muv. benzine (aangezien ik de inflatie daar al in meenam) is alles samen over een tijdsspanne van 10 jaar genomen met inflatie inbegrepen ongeveer €25.700,-. Met benzine erbij is dat €55.700.
En de aanschafprijs... die komt er nu bij.
In totaal betaal je dan €85.700,- (en daalt de waarde vd. wagen per jaar met €15.000,-).
Dan heb je dus per maand €714,- betaald. Eigenlijk flink duurder af dan OV.
Is het anders geen idee om een „afschrijfvergoeding” aan te bieden? Daarbij word je voor de afschrijving vergoed. Dat kan door:
Dan wordt het toch ook aantrekkelijker om de auto weg te doen, en over te schakelen naar het OV of fietsen?
2 (elektrische) fietsen van €1.500,- elk, een bakfiets van €5.000,-, een fietsberging van €1.500,-, èn 12 maanden lang Altijd Vrij (€4.800), en bam! Of je krijgt 36 maanden (3 jaar) lang gratis OV.
Dan heb je jouw €15.000,- van de afschrijving terug. Da's nog eens een mooie compensatie.
De materialen van de weggedane auto's kunnen we dan hergebruiken, en we kunnen van de opbrengsten het OV enorm uitbreiden.
Goedkoper, comfortabeler, bereikbaarder, stipter. We kunnen hierin een voorbeeld nemen aan Zwitserland, dat ook het platteland goed weet te bereiken; of Luxemburg, dat het OV gratis voor iedereen heeft gesteld. Of zelfs aan China, dat in 12 jaar (minder dan Rutte!) het OV razendsnel uitgebreid heeft.
Oh haha, das nog veel geld. Als ik 2e hands denk, denk ik meestal tussen de 5000-8000 euro, maar met dat soort auto's ben ik ook opgegroeid.
Ja, verschrikkelijk. Ironisch genoeg zijn dat ook vaak "patriotistische" mensen, maar er is niks minder Nederlands dan zo'n zuipend bakbeest.
Reden dat ik het niet kul vind, is omdat als je een nieuwe moet kopen, je dat geld daarvoor dan moet hebben liggen. Als je alleen je huidige verkoopt, krijg je nooit eenzelfde weer terug (vooral niet als je daarvoor 30.000 hebt uitgegeven). Anders dan een macbook, is dat een flinkere hap geld. De meesten hebben zoiets niet op de plank liggen. Het is daarom wel handig om daarvoor wat achter de hand te hebben, dan is t niet zo'n klap.
Deels mee eens, maar als je voor je werk toch wel een auto moet hebben, dan is het er altijd bovenop. Das bij mij zo bijvoorbeeld. Het is voor mij een krankzinnige omweg om naar m'n werk te komen met OV (2 uur, als niet meer, ipv 30-40 minuten). Ik heb dan wel een weekend vrij abo, want ik ga wel veel liever met de trein, dus dat doe ik heerlijk in de weekenden. Maargoed, dat komt ook al slechter uit als je met meerderen bent. Een groeps/gezinsabo zou daarvoor wel ideaal zijn. Een typisch gezin van 4 met 2 kinderen boven de 11 betaalt flink wat aan abo kosten als ze allemaal dat hebben. Dan kan een auto al gauw uit.
Op eigen terrein niet, maar genoeg huizen waarbij dat niet kan en je dus een eigen vergunning + bezoekersvergunning betaalt.
Voor 1 persoon wel ja.
Klinkt leuk en zal vast helpen, maar dan subsidieer je eigenlijk als nog de autorijders. Daar hebben niet-autobezitters 0 profijt aan. Als je zoveel investeert kan je beter de tickets/abos goedkoper maken en nieuwe spoorlijnen aanleggen haha. Daar heeft iedereen wat aan.
Los van of nationaliseren wel of niet een goed idee is: ook na nationalisatie blijven budgetten relevant. De overheid legt nu ook al geld bij voor de NS, dus dat zou natuurlijk meer kunnen zijn. We (althans, de overheid) hebben het er gewoon niet voor over. Dit zie ik niet per se veranderen na een nationalisatie - sterker nog, ik zie mensen dan nog sneller klagen dat er zoveel belastinggeld heen gaat en ze nog stééds af en toe vertraging hebben. Terwijl het in Japan (en Zwitserland, en verder letterlijk geen enkel ander land ter wereld) wél kan!
Als je nationaliseert mag je niet tussen je staatsburgers onderscheiden: iedereen moet toegang tot OV hebben. "We zouden verlies maken" is geen grond om het niet te doen. OV wordt tot basisvoorziening net als onderwijs, riolering, water, en zo verder.
Mensen zijn toch altijd aan het zuren, dat moet ons niet ervan afhouden om het noodzakelijke te doen.
En, laatste punt, geld van de overheid aan een privébedrijf te schenken is volgens mij nooit een goede idee. Vooral als je zegt "totdat het op is". Dat is een uitnodiging tot misbruik. "Oh, mijn bonus gaat nu om 1 miljoen omhoog door aaaal die stress 😢 ".
Ook onderwijs, riolering, water, enz. hebben geen oneindige budgetten, helaas. En ook die dingen zijn niet gratis voor burgers. Dat zou niet anders zijn voor het OV. (Nogmaals: het kan nog steeds een goed idee zijn, maar om andere redenen dan dat er opeens magisch meer geld zou zijn.)
(Edit: oh, en ik bedenk me net ook dat ook water door bedrijven wordt geregeld in Nederland 😅️)
Overigens is de NS een bedrijf, maar heeft het wel maar één aandeelhouder: de overheid. "Privébedrijf" geeft wat dat betreft ook de verkeerde indruk, denk ik. En "schenken" trouwens ook; het is meer "een dienst afnemen", want de overheid krijgt er wel wat voor terug (nml. vervoer voor burgers). Uiteraard zeg je ook in dat geval niet "totdat het op is", net als je dat niet bij een overheidsinstelling zou doen.>
Niet in Nederland, klopt. Daar zijn we nog niet mentaal klaar voor. Luxemburg wel. Kan ik echt aanraden.
Fair, hoewel ook dat niet per se via nationalisatie hoeft.