this post was submitted on 15 Jun 2026
15 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
6 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

cross-posted from: https://lemy.nl/post/4046476

"Ik vind 'het Nederland-ticket' echt prachtig klinken." Na deze woorden in de Tweede Kamer van GroenLinks-PvdA-leider Klaver eind april ging het snel. Premier Jetten zei: "Die nemen we mee!" en nu, ruim zeven weken later, is het er.

Een kortingsticket voor treinreizen in de zomer, geïnspireerd op [...]

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] ReluctantZen@feddit.nl 1 points 1 week ago

Voor de auto ging ik uit van de nieuwprijs (die prijs ligt op €50.000,- !) en nam dan 60%.

Oh haha, das nog veel geld. Als ik 2e hands denk, denk ik meestal tussen de 5000-8000 euro, maar met dat soort auto's ben ik ook opgegroeid.

Ik zie tegenwoordig vaak veel gevaarlijke tokkiebakken rondrijden, vooral Dodge Rams uit dat Amerikaanse wingewest (het VK), Jeeps, ofzo

Ja, verschrikkelijk. Ironisch genoeg zijn dat ook vaak "patriotistische" mensen, maar er is niks minder Nederlands dan zo'n zuipend bakbeest.

Ik vind het kul om de afschrijving mee te rekenen, die is alleen van belang als je die wagen wilt verkopen

Reden dat ik het niet kul vind, is omdat als je een nieuwe moet kopen, je dat geld daarvoor dan moet hebben liggen. Als je alleen je huidige verkoopt, krijg je nooit eenzelfde weer terug (vooral niet als je daarvoor 30.000 hebt uitgegeven). Anders dan een macbook, is dat een flinkere hap geld. De meesten hebben zoiets niet op de plank liggen. Het is daarom wel handig om daarvoor wat achter de hand te hebben, dan is t niet zo'n klap.

Ook vind ik dat het raamwerk bij veel mensen vertekend is. Het is niet het treinabonnement dat bovenop de auto komt, maar de (fossiele) auto die de last op reizigers is.

Deels mee eens, maar als je voor je werk toch wel een auto moet hebben, dan is het er altijd bovenop. Das bij mij zo bijvoorbeeld. Het is voor mij een krankzinnige omweg om naar m'n werk te komen met OV (2 uur, als niet meer, ipv 30-40 minuten). Ik heb dan wel een weekend vrij abo, want ik ga wel veel liever met de trein, dus dat doe ik heerlijk in de weekenden. Maargoed, dat komt ook al slechter uit als je met meerderen bent. Een groeps/gezinsabo zou daarvoor wel ideaal zijn. Een typisch gezin van 4 met 2 kinderen boven de 11 betaalt flink wat aan abo kosten als ze allemaal dat hebben. Dan kan een auto al gauw uit.

Parkeerkosten... op ,eigen' terrein betaal je niet echt wat

Op eigen terrein niet, maar genoeg huizen waarbij dat niet kan en je dus een eigen vergunning + bezoekersvergunning betaalt.

Dan heb je dus per maand €714,- betaald. Eigenlijk flink duurder af dan OV.

Voor 1 persoon wel ja.

Is het anders geen idee om een „afschrijfvergoeding” aan te bieden?

Klinkt leuk en zal vast helpen, maar dan subsidieer je eigenlijk als nog de autorijders. Daar hebben niet-autobezitters 0 profijt aan. Als je zoveel investeert kan je beter de tickets/abos goedkoper maken en nieuwe spoorlijnen aanleggen haha. Daar heeft iedereen wat aan.