this post was submitted on 15 Jun 2026
15 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
8 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

cross-posted from: https://lemy.nl/post/4046476

"Ik vind 'het Nederland-ticket' echt prachtig klinken." Na deze woorden in de Tweede Kamer van GroenLinks-PvdA-leider Klaver eind april ging het snel. Premier Jetten zei: "Die nemen we mee!" en nu, ruim zeven weken later, is het er.

Een kortingsticket voor treinreizen in de zomer, geïnspireerd op [...]

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 week ago (1 children)

Het enige probleem is beschikbaarheid, denk ik. Ga eens in een dorpje buiten de randstad wonen. Nou ga in een dorpje in de randstad wonen en kijk hoe lang het duurt eruit te komen en tot een grote stad te reizen. Vergelijk dat met een auto. Met een auto ben je er "zomaar". Mensen waarderen ook hun tijd.

Daarom ben ik voor het nationaliseren en dat OV tot een basisvoorziening wordt. Net als de post, water, riolering, enzoverder. De staat mag niet gewoon zeggen "je woont te ver en alleen, je krijgt niks". Iedereen moet dezelfde basis mogelijkheden, diensten, en comfort hebben. Ook als het voor een persoon of groep duurder is dan voor de andere. We zijn er voor elkaar. Dat is een maatschappij.

[–] Taalnazi@lemmy.world 1 points 1 week ago

Ik heb het niet zo op een te gecentraliseerde staat - decentralisatie is wat ik eerder voorsta. Maar zeker, we kunnen in dat opzicht een voorbeeld nemen aan Zwitserland, waarbij ook kleine dorpen goed bereikbaar zijn.

Wel zijn er wat verschillen. In Zwitserland helpt de aardrijkskunde mee: vanwege de bergen zijn de meeste dorpjes in valleien samengeklonterd. En dan is het logisch om weggetjes aan te leggen die de valleien volgen.

In Nederland heb je vooral middelgrote steden als vlekjes overal (muv. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht) en dan een hoop dorpjes rondom de middelgrote steden. Je zou aan kunnen moedigen dat mensen zich vanuit de grote vier steden meer evenmatiger over het land verspreiden. Ook met de klimaatverandering in het achterhoofd is dat wel wijs, om alvast meer naar het oosten toe te bouwen.

Bouw bijvoorbeeld meer bij de kleine dorpjes, zie het als een spinnenweb dat van grote stad naar stad naar dorp toe trekt, waar alles met elkaar verbonden is. Je trekt mensen niet naar dorpen toe door niks daar bij te bouwen. Een boodschappenwinkel, apotheek, kliniek, school, wat cafès. Dan ben je al wat verder in het aantrekken van werkgelegenheid.