this post was submitted on 15 Jun 2026
15 points (100.0% liked)

theNetherlands

2530 readers
7 users here now

Welkom op c/theNetherlands! Voor het delen van alles gerelateerd aan Nederland: nieuws, sport, humor, cultuur en vragen.

Titels van posts die linken naar een artikel dienen de onaangepaste titel van het artikel zelf te gebruiken.

Als je een nieuwsbericht post, is het daarnaast een goed idee er in een eerste comment je eigen mening over te geven. Dan geef je anderen alvast iets om op te reageren.

Hier gelden verder uiteraard de regels van onze instance:


Welcome to c/theNetherlands! For sharing anything related to the Netherlands: news, sports, humour, culture and questions.

Titles of posts linking to articles have to include the article’s title without alterations.

If you’re posting a news story, it’s also a good idea to give your own opinion in a first comment. Thereby you give others something to respond to. Note that the story has to be directly related to the Netherlands.

For the rest, the rules of our instance of course apply here:

founded 3 years ago
MODERATORS
 

cross-posted from: https://lemy.nl/post/4046476

"Ik vind 'het Nederland-ticket' echt prachtig klinken." Na deze woorden in de Tweede Kamer van GroenLinks-PvdA-leider Klaver eind april ging het snel. Premier Jetten zei: "Die nemen we mee!" en nu, ruim zeven weken later, is het er.

Een kortingsticket voor treinreizen in de zomer, geïnspireerd op [...]

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] Vincent@feddit.nl 1 points 1 week ago* (last edited 1 week ago) (1 children)

Ze moeten NS nationaliseren, echt. “Het kan niet omdat we anders verlies zouden maken” 🙄

Los van of nationaliseren wel of niet een goed idee is: ook na nationalisatie blijven budgetten relevant. De overheid legt nu ook al geld bij voor de NS, dus dat zou natuurlijk meer kunnen zijn. We (althans, de overheid) hebben het er gewoon niet voor over. Dit zie ik niet per se veranderen na een nationalisatie - sterker nog, ik zie mensen dan nog sneller klagen dat er zoveel belastinggeld heen gaat en ze nog stééds af en toe vertraging hebben. Terwijl het in Japan (en Zwitserland, en verder letterlijk geen enkel ander land ter wereld) wél kan!

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 week ago (1 children)

Als je nationaliseert mag je niet tussen je staatsburgers onderscheiden: iedereen moet toegang tot OV hebben. "We zouden verlies maken" is geen grond om het niet te doen. OV wordt tot basisvoorziening net als onderwijs, riolering, water, en zo verder.

Mensen zijn toch altijd aan het zuren, dat moet ons niet ervan afhouden om het noodzakelijke te doen.

En, laatste punt, geld van de overheid aan een privébedrijf te schenken is volgens mij nooit een goede idee. Vooral als je zegt "totdat het op is". Dat is een uitnodiging tot misbruik. "Oh, mijn bonus gaat nu om 1 miljoen omhoog door aaaal die stress 😢 ".

[–] Vincent@feddit.nl 2 points 1 week ago* (last edited 1 week ago) (1 children)

Ook onderwijs, riolering, water, enz. hebben geen oneindige budgetten, helaas. En ook die dingen zijn niet gratis voor burgers. Dat zou niet anders zijn voor het OV. (Nogmaals: het kan nog steeds een goed idee zijn, maar om andere redenen dan dat er opeens magisch meer geld zou zijn.)

(Edit: oh, en ik bedenk me net ook dat ook water door bedrijven wordt geregeld in Nederland 😅️)

Overigens is de NS een bedrijf, maar heeft het wel maar één aandeelhouder: de overheid. "Privébedrijf" geeft wat dat betreft ook de verkeerde indruk, denk ik. En "schenken" trouwens ook; het is meer "een dienst afnemen", want de overheid krijgt er wel wat voor terug (nml. vervoer voor burgers). Uiteraard zeg je ook in dat geval niet "totdat het op is", net als je dat niet bij een overheidsinstelling zou doen.>

[–] konijnwillem@feddit.nl 1 points 1 week ago (1 children)

Dat zou niet anders zijn voor het OV.

Niet in Nederland, klopt. Daar zijn we nog niet mentaal klaar voor. Luxemburg wel. Kan ik echt aanraden.

[–] Vincent@feddit.nl 1 points 1 week ago

Fair, hoewel ook dat niet per se via nationalisatie hoeft.